A kényelmes vásárlás és az igényeinek megfelelő termékek ajánlása érdekében kérjük, fogadja el az ehhez szükséges cookie-kat a "Rendben" gombra kattintással. Ezzel meg tudjuk őrizni beállításait és preferenciáit, illetve az Ön által megtekintett oldalakat, amely jobb vásárlási élményt biztosít. Választását később bármikor módosíthatja. 

Az adatfeldolgozással kapcsolatos további információkról itt olvashat bővebben:

Adatvédelmi tájékoztató

BÚTORKÉSZÍTÉS - A VÁLYÚLÁDÁTÓL A HAJLÍTOTT CSŐBÚTOROKIG

2016. 03. 01. 17:11:51

Bár a bútorgyártáshoz felhasznált anyagok manapság igen nagy változatosságot mutatnak, mégis évezredek óta a bútorok legelterjedtebb alapanyaga a fa. Napjainkban kevés a teljes tömör fából készült bútor, amelynek fa magas ára és az anyag sérülékenysége mellett, környezetvédelmi okai is vannak.

Thonet hintaszék - A-Z Bútor WebáruházAnnak idején azonban az asztalosok kizárólag élő fából készítették a bútorokat, tűlevelű és lombos fafajtákból, figyelembe véve a faanyag sajátosságát: a fajtáját, rajzát, színét, hajlékonyságát, hasadóképességét, fajsúlyát, zsugorodását, vetemedését.

A bútor formáját az anyagán kívül a szerszámhasználat és a készítési technika is meghatározza. Kezdetben, megfelelő munkaeszközök híján farönkből, égetéssel készítették a kezdetleges használati tárgyakat így például a szélesebb körben használatos vályúládákat is: a láda belsejét a kiégetett rész kikaparásával alakították ki.

Az asztalostechnika fejlődésének későbbi szakaszában már ácsolt szerkezetű, primitív szerkezeti felépítésű bútorok készülhettek. Már az ókori egyiptomiak által is ismert fűrész tökéletesítésével lehetővé vált a deszkalapok farönkből történő feldarabolása gépi úton. A különböző faragószerszámok, a gyalu, a fűrészmalom használata tette lehetővé a keretbetét-szerkezetes, már kimondottan asztalosbútorok gyártását a középkorban. A keretbetét-szerkezetes módszer lényege, hogy a vastagabb fából készült bútorkeretet, vékonyabb anyagból készült betétlapokkal töltötték ki.  A 14. századtól a vaspántos megerősítés helyett már rendszeresen használták a fecskefarkkötést, faszögeteket, facsapokat, eresztékeket és a törés kiküszöbölésére alkalmazott kereszt-, heveder-, és fejelőléceket.  A korai reneszánsz bútorművességében az intarziavágókés segítségével tömör fára rajzolták a mintát és a kivésett felületbe a mozaikszerűen összeillesztett, színes fadarabokat helyezték. Az intarzia fejlődésének a furnérvágó gép feltalálása adott nagy lökést a XVII. században. Ezután terjedt el széles körben a furnérozás, azaz amikor az olcsóbb alapfát drágább és nívósabb fával, furnérlappal borították, ebbe ágyazva az intarziát. Az intarziakészítő eljárások ekkortól finomodtak, illetve ágaztak tovább, a sakktábla intarzia, a réteges intarzia, a márvány, a féldrágakő, a tengeri teknőc páncél vagy éppen az ezüstlemez az intarzia berakásokhoz használt díszítőanyagok, illetve alkalmazási technikájuk sorát adta.

A bútordíszítő eljárások közül megemlítendő a szintén egyiptomi eredetű festés, mely módszerrel tulajdonképpen a szerkezeti felépítés hiányosságait fedték. A festett bútorkészítés központjának számító Itáliában a XIV. századtól a festék mellett gyakran használták az aranyfóliát, aranyfestéket, amelyet néha ezüsttel helyettesítettek. A lakkot, mint bevonó anyagot elsőként Indiában alkalmazták, a lakkfából csapolt, eredetileg fekete és vörös színű anyaghoz később arany- és ezüstport adtak, vagy a lakfelületre porrá zúzott gyöngyház, cink, illetve bronz szemcséket szórva adták meg a bútor végleges színét.

A bútorkészítésben ugyancsak jelentős szerepe volt a faesztergályozásnak, amelynek fénykora az olasz és németalföldi reneszánsz és barokk: ezzel az eljárással készültek például a baluszteres lábú asztalok.

Az asztalostechnika történetében egy egészen új módszerrel készültek a bécsi asztalosmester, Michael Thonet hajlított bútorai. Elkészítésük során a vékony furnérlapokra vágott fát enyvben kifőzte, majd formára összefogva ragasztotta, később pedig kidolgozta tömörfahajlítási technológiáját a bükkfa gőzölésével. A XX. században Thonet bútorai inspirálták Breuer Marcelt és Ludwig Mies van der Rohét, akiknek nevéhez a hajlított csőbútorok tervezése fűződik. Mindhárman már gépi tömeggyártásra terveztek, nem egyedi bútorokat állítottak elő, és ezzel egy új korszak, a design vette kezdetét.

forrás: Voit Pál (szerk.): Régiségek könyve,  fotó: Wikimedia Commons /   commons.wikimedia.org 

 

Csővázas termékeinket itt tekintheti meg. Az említett tervezők inspirálta darabok közül az alábbiak webáruházunkból is megrendelhetők.